Każdy z nas zna powiedzenie, że jeżeli nie mierzysz to nie zarządzasz. Poniżej przedstawiam Ci 4 kluczowe pulpity menedżerskie. Jest to minimum, które wg mnie potrzebujesz jako właściciel.
Celem każdej firmy jest generowanie zysków. Bez względu na to czy lubisz analizować dane czy nie, czy fascynujesz się zarządzaniem finansami czy wręcz przeciwnie, jako właściciel musisz wiedzieć kiedy twój biznes generuje zyski a kiedy straty.
Każda firma posiada takie dane. Nawet ta najmniejsza działająca w oparciu o książkę przychodów i rozchodów (KPiR). Zamiast oglądania danych w arkuszu kalkulacyjnym dobrze jest móc obejrzeć na jednym ekranie przychody, koszty i wyniki wg miesięcy, a w kolejnych zakładkach szczegóły.
Nie ma zysków bez przychodów. Nie ma. Warto wiedzieć jacy klienci, produkty lub usługi przynoszą ci przychody. Czy twój biznes jest bezpieczny? Na ilu klientach się opiera? Co się wydarzy kiedy stracisz najlepszych dwóch klientów? Co to dla ciebie oznacza? Koniecznie musisz analizować przychody wg klientów. To minimum. Od tego zacznij, aby potem rozwinąć swoje analizy o rentowność. To dopiero będzie informacja.
Jak już wiesz na czym zarabiasz, jakie masz koszty i jak powstaje twój zysk warto zastanowić się co zrobić, aby wyniki były lepsze. Co to dla ciebie oznacza? Wyraź to konkretną liczbą np. do końca roku chcę mieć przychody/ marże/ zyski w wysokości X.
Wyniki same z siebie się nie wezmą. Trzeba zaplanować działania, bo to od ich realizacji zależą efekty. Przygotuj kluczowe mierniki, ale nie tylko te wynikowe, ale również te które pokazują czy wyniki zrealizujesz. Niech to będzie system wczesnego ostrzegania, który na zielono od razu pokaże jak jest dobrze, a na czerwono źle.
Dane wynikowe typu zyski, przychody i koszty już mierzysz. Masz również przygotowane mierniki działań, które wcześniej ci zasygnalizują jak idzie biznes. Wszystkie działania realizujesz ty i twoi ludzie. Każdy z nas ma odpowiednie talenty, potencjał, mocne strony. Czy znasz je? Czy potrafisz je wykorzystać? Czy zespół ma komplet potrzebnych kompetencji? Czy dobrze się rozumie? Warto mieć informację jak się komunikuje każda osoba, która u ciebie pracuje, jakie ma mocne strony, co jest motywatorem, itp.
Paweł Musiał
© Pracownia Rozwoju Biznesu