"Nie zarządzasz tym czego nie mierzysz"

Myślę, że się z tym zgodzisz.

Z pewnością gromadzisz dużo danych. Pytanie czy potrafisz z nich wyciągnąć użytek dla podejmowania decyzji.
A może masz poczucie, że masz dużo danych, nawet coraz ładniejsze raporty i .... złudne poczucie kontroli. Może ktoś już Ci robił raporty i nic Ci nie wnosiły.

Zmień to jak najszybciej.
Przygotuj z nami system wczesnego ostrzegania - kilka obrazków, które pokażą Ci co się dzieje w Twojej firmie.

Analiza sprzedaży

Dane ze znanego systemu do fakturowania

W każdym systemie do fakturowania (no, może prawie w każdym) jest możliwość eksportu danych do Excela. Osoby analizujące takie dane posługują się zestawieniami, wykresami lub tabelami przestawnymi Excela. Bardzo często niewiele w tych zestawieniach widać. Masz takie poczucie?

Przygotowana czytelna informacja

Nowoczesne narzędzia analityczne umożliwiają dynamiczną analizę takich danych. Na każde twoje pytanie system może odpowiedzieć w kilka sekund. Nie zrobisz tego w Excelu. Ale pojawia się pytanie - co z tego wynika? W jakich decyzjach może mi to pomóc? Co z tego, że mam taką wizualizację?

Interpretacja informacji dla potrzeb decyzyjnych

I tu się przydaje wiedza jak takie dane interpretować. Z pewnością znasz zasadę Pareto (zwana również 20/80). Chodzi w niej o to, że np. 20% klientów generuje 80% przychodów. Jak jest u Ciebie? Na wykresie widzisz analizę klientów. Od lewej do kolumny niebieskiej to Ci, którzy generują 80% Twoich przychodów (jest ich 15), a od prawej tzw, drobnica (jest ich 18).  Z pewnością rozbudowałeś zasoby, aby obsłużyć tych klientów. Czy za dodatkowymi przychodami i kosztami wzrosły Ci zyski? Na jakich klientów ukierunkować handlowców? Taka analiza w tym Ci pomoże.

Analiza kosztów

Transakcje księgowe

Te dane masz na 100%. Dlaczego tak uważamy? Bo takie dane raportujesz do urzędu skarbowego w postaci np. JPK_VAT. Ta instytucja potrafi już czerpać korzyści z takich danych. Bardzo często Twój księgowy nie.

Pulpit zarządczy

Kolejny "obraz wart tysiąca słów". W przeciągu kilku minut możesz zobaczyć gdzie się rozchodzą Twoje pieniądze. Zawsze znajdujemy niepotrzebne wydatki - cóż, zmniejszyły Twoje zyski. Oby ostatni raz. Ale pytanie - co można z tego wyczytać dla podejmowania decyzji?

Wsparcie w decyzjach

Te same dane o kosztach, ale ... na zielono zaznaczone te, które są niezbędne, na szaro - konieczne, które można obniżyć, a na czerwono - te, które można wyeliminować w przyszłości. Jak podejmiesz takie decyzje to od razu możesz zobaczyć o ile Twój zysk wzrośnie.

Chcesz zobaczyć swoje dane na takim pulpicie?

Nic prostszego. Napisz do nas wiadomość.

Z pewnością zastanawiasz się czy Cię stać na takie narzędzie? Na pewno TAK. Sam oceń. Roczna wersja kosztuje:
  • 2000 zł netto (z możliwością tworzenia dowolnych pulpitów)
  • lub 500 zł netto (praca na zdefiniowanym pulpicie).

Kroki do przygotowania pulpitu:
  • Zdalna rozmowa (telefon, teams, itp.)
  • Omówienie jakie dane masz i w jakiej postaci je przygotować
  • Instalacja bezpłatnej wersji narzędzia (14 dni za darmo)
  • Wsparcie online w przygotowaniu pierwszego pulpitu
  • Praca przez 2 tygodnie na własnych danych na własnym komputerze
  • Decyzja czy chcesz kontynuować pracę - jeśli tak to zakup online

Zyski = Przychody - Koszty

Wiesz już na czym zarabiasz, znasz swoje koszty, spójrz na wyniki.

 
Dane przychodowe z systemu do fakturowania
Dane kosztowe od księgowej lub z biura rachunkowego
Wyniki - dane połączone

Jak zwiększać zyski dzięki takiej informacji zarządczej?

  1. Jeśli wiesz już na czym zarabiasz i jakie koszty ponosisz to możesz zacząć planować. W oparciu o fakty i wiedzę, a nie opinie. To bardzo ważne. Zwykle na pytanie "jakie masz koszty stałe" przedsiębiorcy zaniżają odpowiedź nawet o kilkadziesiąt procent. A później się okazuje, że przychodami nie są w stanie ich pokryć.
  2. Zaplanowałeś i .... biznes "nie spina się na kartce papieru". Co wtedy? Tu się przydaje myślenie modelem biznesowym. Szukamy możliwości na optymalizację kosztów i zwiększenie sprzedaży. Mamy do tego konkretne narzędzia koncepcyjne i kilkadziesiąt inspiracji.
  3. Jak już w planie zobaczymy zyski to przystępujemy do działania. Zanim jednak wystartujesz z wizją zysków potrzebujesz nawigacji - nazywamy to systemem wczesnego ostrzegania. Budujemy system kluczowych mierników (KPI), które w trakcie realizacji będą Cię informować co się dzieje.
  4. Tak przygotowany możesz działać. W trakcie realizacji obserwujesz co się dzieje. Pomaga Ci w tym właśnie ten system. Im szybciej zauważysz co się dzieje i zareagujesz tym większa szansa na sukces albo uniknięcie zagrożenia. To czas na ewentualną korektę planu. Tu chodzi właśnie o czas.
  5. Pamiętaj o niezwykle ważnej kwestii. Jeśli zatrudniasz pracowników to warto podzielić się z nimi informacjami zarządczymi. Po pierwsze, aby zobaczyli, że mają wpływ na wyniki finansowe, a po drugie, aby w trakcie realizacji wiedzieli co się dzieje.  I mieli szansę na korektę działań. Dzięki temu zwiększysz zaangażowanie pracowników.

Do tego właśnie potrzebujesz informację zarządczą.

Aby lepiej zarządzać firmą, ludźmi i ... zyskami.

Jeśli nie posiadasz odpowiednich narzędzi do analiz i raportowania to chętnie Ci doradzimy. Wykorzystujemy do tego narzędzie Onelook - polskiej firmy Controlling Systems. Jest jedno ograniczenie - musisz mieć komputer lub serwer z systemem Windows. Nie obsługujemy systemów iOS.

Czy to wystarczy? Niestety nie. Potrzebna jest jeszcze jest wiedza jak interpretować taką informację.
Jeśli potrzebujesz jej to możesz na nas liczyć.

Od wielu lat szkolimy m.in. z finansów dla nie-finansistów w różnych miejscach - w firmach szkoleniowych, fundacjach, grupach networkingowych i oczywiście indywidualnie.

Nowoczesne finanse (i nowoczesny controlling) muszą być powiązane z modelami biznesowymi, strategią i zarządzaniem przez cele (łączymy koncepcje BSC, OKR i 4DX). A tego uczymy również samych finansistów na studiach podyplomowych.

Uważamy, że "wszystko powinno być tak proste jak to możliwe, ale nie bardziej".

Przeczytaj krótki poradnik o finansach (kliknij tutaj)
lub obejrzyj próbkę szkolenia, umieszczonego na stronie www.onelook.com.pl (kliknij tutaj)
Możesz też od razu skontaktować się z nami: kontakt@dobrezyski.pl